Collega in de coulissen: Nena Peeters over het belang van beeld
woensdag 27 november 2024
Dossier: Collega in de coulissen
Beleidswerk gebeurt op verschillende manieren. Af en toe eens heel zichtbaar maar veel vaker achter de schermen. In dit dossier geven we een inkijk in wat er reilt en zeilt in de coulissen van het beleidswerk van De Federatie.
Vandaag hebben we het met Nena Peeters over het belang van verbeelding, figuurlijk én letterlijk. Hoe geef je 'vorm' aan taai beleidswerk? Een gesprek over evoluerende huisstijlen, het belang van teamwork én artistieke vrijheid.
Wat doe jij zoal bij De Federatie?
Ik verzorg regelmatig terugkerend werk zoals het opmaken van onze nieuwsbrieven, van presentaties voor onze Maandelijkse Kost of FED XL-bijeenkomsten, voor het Bestuur. Ook het vormgeven van Wascabi-magazine en het creatief concept, kader en decor van ons Wascabi-event neem ik op mij. Daarnaast zijn er tal van ad hoc opdrachten. Zo presenteren we ons nu met een mapje met geïllustreerde fiches aan nieuw verkozen beleidsmakers. Dat is heel wat werk, zowel voor mij als voor de collega’s, maar dat loont. Want het is de eerste indruk die je maakt als organisatie. De illustraties prikkelen hopelijk de nieuwsgierigheid om het geheel in detail te willen bekijken. Beelden hebben een grote meerwaarde omdat ze in één oogopslag een gevoel of een boodschap kunnen brengen. Ik vind het daarnaast super fijn om te tonen wat wij allemaal doen.
Ik verzorg regelmatig terugkerend werk zoals het opmaken van onze nieuwsbrieven, van presentaties voor onze Maandelijkse Kost of FED XL-bijeenkomsten, voor het Bestuur. Ook het vormgeven van Wascabi-magazine en het creatief concept, kader en decor van ons Wascabi-event neem ik op mij. Daarnaast zijn er tal van ad hoc opdrachten. Zo presenteren we ons nu met een mapje met geïllustreerde fiches aan nieuw verkozen beleidsmakers. Dat is heel wat werk, zowel voor mij als voor de collega’s, maar dat loont. Want het is de eerste indruk die je maakt als organisatie. De illustraties prikkelen hopelijk de nieuwsgierigheid om het geheel in detail te willen bekijken. Beelden hebben een grote meerwaarde omdat ze in één oogopslag een gevoel of een boodschap kunnen brengen. Ik vind het daarnaast super fijn om te tonen wat wij allemaal doen.
Vind je altijd een invalshoek bij een topic? Hoe verzin je bijvoorbeeld in godsnaam een beeld bij de AKV?
Dat lukt meestal wel. Maar het is zeker niet altijd makkelijk omdat het SCW heel divers en breed is. Die sector is moeilijk in kaart te brengen omdat heel veel activiteiten niet meteen in één beeld te vatten zijn. Bij de AKV denk je aan dansen, zingen, optredens … dit spreekt letterlijk makkelijker tot de verbeelding.
Wat zijn jouw grootste uitdagingen bij het vertalen van ‘droge beleidsinfo’ naar beelden en vorm?
Eén van de grootste uitdagingen is dat de informatie vanuit De Federatie vaak heel complex is. Het is moeilijk om de vertaalslag te maken naar iets wat verstaanbaar is voor buitenstaanders, en eigenlijk ook voor mij 😉. Hoe breng je dit naar de buitenwereld op een kleurrijke, speelse manier.
Dat lukt meestal wel. Maar het is zeker niet altijd makkelijk omdat het SCW heel divers en breed is. Die sector is moeilijk in kaart te brengen omdat heel veel activiteiten niet meteen in één beeld te vatten zijn. Bij de AKV denk je aan dansen, zingen, optredens … dit spreekt letterlijk makkelijker tot de verbeelding.
Wat zijn jouw grootste uitdagingen bij het vertalen van ‘droge beleidsinfo’ naar beelden en vorm?
Eén van de grootste uitdagingen is dat de informatie vanuit De Federatie vaak heel complex is. Het is moeilijk om de vertaalslag te maken naar iets wat verstaanbaar is voor buitenstaanders, en eigenlijk ook voor mij 😉. Hoe breng je dit naar de buitenwereld op een kleurrijke, speelse manier.
We kiezen ook bewust voor illustratief werk, omdat het moeilijk is om goed beeldmateriaal te vinden dat representeert wat wij doen, zonder in clichés of stockfoto’s te vervallen. Sommige inhoud is ook nogal gevoelig. Ik moet dan bij het ontwerpen van beelden de afweging maken hoe ik de boodschap kan bewaren zonder in de complexiteit mee te gaan. En hoe ga je om met gevoelige informatie? Dat evenwicht tussen sérieux en vrolijk is moeilijk. Ik moet vaak heel snel schakelen. Soms komt er plots iets uit de lucht vallen en dan moet ik in een week iets verzinnen, uitwerken en afwerken. Soms moet ik dus alles on hold zetten. Die afwisseling is leuk, maar ik moet geregeld wel op de rem staan bij collega’s.Bovendien is het niet evident om collega’s mee te krijgen in die visuele mindset. Want meestal wordt eerst alles bedacht en pas daarna denkt men aan de visualisering. Terwijl ik meteen vanuit die visuele bril kijk en ik eigenlijk ook vind dat je dit van bij het begin moet doen. Pas op, dat is geen verwijt hé. Ik daag hen uit én zij dagen mij uit, dus dat is een perfecte match 😉 Het vraagt vaak wel wat extra afstemming. Het eindresultaat is zelden alleen mijn werk, daar zit altijd heel wat teamwerk achter.
Wat vind je het leukst aan jouw werk?
De variatie! Ik werk elke week aan andere dingen. Voor het Wascabi-event eind augustus hebben we een heel decor ontworpen met hangende sleutels. Het is weer eens iets anders dan icoontjes maken voor www.regulitis.be, of een poster maken, een campagnebeeld, een Wascabi-magazine, tekeningen voor de beleidsnota … Die afwisseling is uitermate boeiend.
Ook fijn is dat we vaak als team samenwerken van A tot Z, bv bij het uitwerken van een Wascabi-event of magazine. Van de eerste brainstorm tot het uiteindelijke resultaat is dat een boeiend samenspel. Het doet dan ook oprecht deugd als het resultaat lukt en velen het kunnen smaken. Niet onbelangrijk is dat ik hier het vertrouwen krijg om een stijl te ontwikkelen die mij ook persoonlijk boeit. Het zou niets voor mij zijn om in een communicatiebureau op maat van commerciële klanten zaken te moeten ontwerpen in een stijl die de mijne niet is. Tot slot vind ik het ook belangrijk dat mijn werk gebruikt wordt voor projecten waar ik persoonlijk achter sta, wat met commerciële partners allicht niet altijd het geval zou zijn. Die maatschappelijke meerwaarde vind ik wel bij De Federatie.
Op welke concrete realisaties van de afgelopen jaren ben je het meest trots?
Iets waar ik echt trots op ben, is het Wascabi-event in 2023 in aanloop naar de verkiezingen. Dit was in het gigantische Herman Teirlinck-gebouw. We hadden snel door dat we dat niet konden aankleden met een paar posters. We zouden het groot moeten aanpakken. We hebben toen hele grote ‘cut-outs’ laten maken. Ik tekende die figuren die we heel groot lieten drukken. In gigantische dozen, vanuit Italië, kwamen daar méér dan levensgrote ‘mannetjes’ uit. Geweldig. Ons archief zat wel meteen eivol😉Ik maakte toen ook een eerste animatiefilmpje. Via een tekenprogramma op de tablet. Het was heerlijk om het daarna op een gigantisch groot scherm te zien. We lieten het beeld synchroon mee-evolueren met een live speech.
Is er iets dat je graag anders zou zien?
Niet zoveel. Soms mis ik wel eens een ‘grafisch maatje’. Ik maak iets en het team reageert meestal positief. Dat is natuurlijk fijn, maar het zou leuk zijn om af en toe iemand met een zelfde blik als klankbord te hebben. Dit zou me nog nét meer stimuleren om een idee meer uit te puren en alles op één grafische lijn te krijgen. Zo heb ik het gevoel dat onze huisstijl nog geen duidelijke lijn volgt. Dat kan ook niet meteen, want we schrijven tal van artikels en dan zoeken we foto’s. En dat blijft een zoektocht want je kan ze niet zomaar van internet plukken. Bovendien ontbreekt de tijd om op zoek te gaan naar een passende foto die dan nog eens binnen onze stijl past. Dat illustraties en foto’s niet altijd matchen, moet ik aanvaarden. Maar ik poog de stijl van de illustraties wel op zoveel mogelijk plaatsen te implementeren, bv ook in de header van onze website en op onze roll-up banners voor evenementen.
Ik herinner me wel dat ik de huisstijl die er was toen ik hier startte, zo snel mogelijk wilde veranderen. Nu ja, die toenmalige ‘huisstijl’ was slechts een logo, ‘koffie en melk’-kleur, bebas-lettertype en een stijl die deed denken aan een Scandinavische koffiebar met veel planten. Ik vond er niks aan. Ook omdat het niks te maken had met wat De Federatie doet. Ik wilde daarvan af en dat is na verloop van tijd ook gelukt. Nu sluit de huisstijl ook beter aan bij wat De Federatie én bij wat onze sectoren doen. Wij werken nu vaak met figuren, met gezichten, met ‘mannekes’. Onze sectoren bestaan uit mensen die samen dingen doen, uit een veelheid van organisaties en vrijwilligers die werken met en voor mensen. Dat visualiseer je dan ook best door mensen te tekenen.
Waar zit voor jou de grootste toegevoegde waarde van jouw werk voor De Federatie?
Ik krijg wel eens de opmerking dat men het raar vindt dat een klein team van 9p. een grafisch ontwerper in vaste dienst heeft. Het zou inderdaad kunnen dat we daar nogal uniek in zijn, maar ik zou het elke organisatie aanraden. Want zo iemand is helemaal mee met het reilen en zeilen van een organisatie en kan beter inspelen op wat er gebeurt. Die weet perfect waarom en hoe iets gevisualiseerd moet worden. Ja, dat heeft een kostprijs, maar externe vormgevers kosten óók veel geld én je verliest telkens veel tijd om uit te leggen wie je bent, wat je doet, wat de bedoeling van een campagne is. Dat geldt zeker voor De Federatie die met complexe materies bezig is. Ik ben mee, werk met alle collega’s en ben altijd paraat.
Ik krijg wel eens de opmerking dat men het raar vindt dat een klein team van 9p. een grafisch ontwerper in vaste dienst heeft. Het zou inderdaad kunnen dat we daar nogal uniek in zijn, maar ik zou het elke organisatie aanraden. Want zo iemand is helemaal mee met het reilen en zeilen van een organisatie en kan beter inspelen op wat er gebeurt. Die weet perfect waarom en hoe iets gevisualiseerd moet worden. Ja, dat heeft een kostprijs, maar externe vormgevers kosten óók veel geld én je verliest telkens veel tijd om uit te leggen wie je bent, wat je doet, wat de bedoeling van een campagne is. Dat geldt zeker voor De Federatie die met complexe materies bezig is. Ik ben mee, werk met alle collega’s en ben altijd paraat.
Waarvoor dank Nena!